Nye Audi A5 og S5 Sportback - design møter funksjonalitet > 09 > 2016 > Audi Norge

Nye Audi A5 og S5 Sportback - design møter funksjonalitet

1400x438_AA5_161013_V2.jpg

Nye Audi A5 og S5 Sportback - design møter funksjonalitet

Syv år etter introduksjonen av den første generasjonen A5 Sportback er endelig en ny versjon tilgjengelig. Femdørskupeen byr på en unik blanding av elegant design, ny teknologi og god plass.

Audis designere har tatt i bruk dramatiske former og sterke linjer for å skape nye A5 Sportbacks atletiske uttrykk. Den lange akselavstanden kombinert med korte overheng og den lange fronten forsterker det dynamiske designet ytterligere. Skulderlinjen som har fulgt A5-modellene siden lanseringen bidrar til modellens eleganse, og i den nye modellen er denne enda tydeligere enn før.

På innsiden har A5 og S5 Sportback blitt vesentlig større i alle retninger. Kupeen er nå 17 millimeter lengre, bredden i forsetene er økt med 11 millimeter og benplassen i baksetet er 24 millimeter større. Med materialer av høy kvalitet, god passform og harmoniske fargevalg lever resten av interiøret opp til den forventningene man har i en Audi. Med 480 liter bagasjeplass er A5 Sportback også blant de beste i klassen på dette området.

Nye assistentsystemer
Takket være et helt nytt operativsystem, som blant annet inkluderer fritekstsøk, kan sjåføren styre alle funksjoner på en intuitiv måte. Som et alternativ til de tradisjonelle instrumentene, kan A5 Sportback også leveres med Audi virtual cockpit. Den høyoppløste skjermen i dashbordet måler 12,3 tommer, og gir føreren tilgang til relevant info i enhver situasjon.

Nye A5 Sportback har en rekke assistentsystemer som hjelper sjåføren med å utføre sine oppgaver. En intelligent kombinasjon av forskjellig teknologi sørger for å øke både sikkerheten, komforten og effektiviteten og bidrar samtidig til at Audi kan ta enda et steg mot selvkjørende biler.

Et sentralt element i dette er den adaptive cruise control-løsningen (ACC) med Stop&Go og køkjøringsassistent. Den fritar sjåføren fra kjøringen i saktegående trafikk opp til 65 km/t, og kan både bremse og akselerere bilen. Når forholdene tillater det vil systemet også kunne styre bilen. Effektivitetsassistenten evaluerer kontinuerlig GPS-informasjon fra området rundt bilen og bidrar til drivstoffbesparelse ved å gi sjåføren spesifikke kjøretips som er tilpasset trafikksituasjonen.

A5 Sportback har en unnamanøver assistent som aktiveres dersom bilen må kjøre rundt en hindring for å unngå en kollisjon. Basert på data fra kameraet i fronten samt fra de ulike assistentsystemene, regner den ut en anbefalt linje på et brøkdels sekund. I tillegg til disse leveres A5 Sportback også med systemer som turnassist, parkeringsassistent, varsling for kryssende trafikk, kamerabasert trafikkskilt gjenkjenning, Audi active lane assist og Audi side assist.

Sportslig og komfortabel
Den brede sporvidden og relativt lange akselavstanden er nøkkelelementer i det balanserte og sportslige understellsoppsettet. Forakselen har fått et oppdatert multilink-oppheng, og også bakakselen har nå fått samme det samme systemet. A5 Sportback er også tilgjengelig med adaptive dempere som integreres i Audi drive select-systemet. Disse sørger for en kjøreopplevelse som er både dynamisk og komfortabel. Den nye elektromekaniske servostyringen bidrar til bedre kommunikasjon med veien og forbedret presisjon, og bilen kan også leveres med dynamisk styring som justerer utvekslingen etter hastighet og styrevinkel.

Kundene kan velge mellom to TFSI bensinmotorer og tre forskjellige TDI dieselmotorer i nye A5 Sportback. Motorene yter mellom 190 og 286 hestekrefter, men har samtidig et utslipp som er inntil 22 prosent lavere enn forrige generasjon.

Nye S5 Sportback er utstyrt med en kraftig, turboladet V6-motor som yter hele 354 hestekrefter og 500 Nm. Denne gjør at bilen akselerer fra 0 til 100 km/t på imponerende 4,7 sekunder og har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t. Til tross for ytelsene har nye S5 et forbruk på 0,73 l/mil ved blandet kjøring.

De forskjellige motorene leveres med girkasser som er tilpasset motorens karakter. Den nye syvtrinns S tronic-girkassen er tilgjengelig i alle versjonene bortsett fra 3.0 TDI med 286 hestekrefter og S5. Disse leveres med en åttetrinns tiptronic-girkasse. Forhjulsdrift er standard, men de fleste modellene kan leveres med quattro firehjulsdrift.

Nye Audi A5 og S5 Sportback vil være tilgjengelig i begynnelsen av 2017, og de norske prisene vil bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.