Audi R8 V10 plus «selection 24h» - Én bil for hver time i verdens tøffeste bilrace > 05 > 2016 > Audi Norge

1400x438_AR8_151004.jpg

24-timersløpene på Le Mans og Nürburgring er de viktigste bilracene i den nyere motorsporthistorien til Audi. Nå hedres både løpene og noen av racingbilene til Audi med en egen spesialversjon av supersportsbilen Audi R8.

De siste 15 årene har Audi vunnet 24-timersløpet på Le Mans hele 13 ganger. De 5 første ble vunnet av racingbilen som den gang bar navnet R8. Det er dermed ikke helt tilfeldig at det modellnavnet ble valgt når første generasjon av gatebilen Audi R8 ble avduket i 2006. I 2009 kom racingversjon av denne bilen, kalt Audi R8 LMS. Siden den gang har den vunnet over 300 løp i GT3-klassen verden over. I fjor vant andre generasjon Audi R8 LMS 24-timersløpet på Nürburgring – og det på første forsøk.

Som en hyllest til både løpene og vinnerbilene, lanseres nå spesialversjonen Audi R8 V10 plus «selection 24h». Det skal kun bygges 24 eksemplarer, hvor hver bil representerer én time i verdens tøffeste bilrace.

Audi R8 V10 plus har en midtmontert V10-motor på 5,2 liter som yter 610 hk. 0-100 km/t gjøres unna på 3,2 sekunder og toppfarten nås ved 330 km/t. Likhetene med racingversjonen Audi R8 LMS er mange. Bilen ble utviklet i tett samarbeid med motorsport-ekspertisen til Audi. Spesialversjonen «selection 24h» skiller seg ut med elementer som understreker tilhørigheten Audi R8 har til motorsport. Blant standardutstyret på disse 24 bilene finner man blant annet dynamiske styring, adaptivt understell med magnet ride og laserlys.

Designmessig skiller de 24 bilene seg også ut i fargen Suzuka-grå med detaljer og striper i Mythos-sort og Misano-rød. En «R8 24h» logo preger luftinntaket på siden av bilen, og både de 20 tommer store felgene og eksospottene skinner i sort klar lakk.

En rekke karbondetaljer går igjen både på eksteriøret og i interiøret. Blant annet i dørtersklene, som er nummererte fra 1 til 24. En annen egen detalj er hvordan innstegslyset under døren projiserer R8-logoen ned på bakken når døren åpnes.

I fremtiden vil hver Audi R8-kunde kunne individualisere sin bil med nærmest et ubegrenset utvalg av dekor og logoer levert direkte fra Audis egne R8-fabrikk .

Audi R8 V10 plus har en startpris på kr. 2.526.200. Norsk pris på spesialmodellen AudiR8 V10 plus «selection 24h» er ikke klar.