A8 L
    Pris: fra 1 215 700,00 NOK Mnd.pris fra 8 453,00 NOK (Billån)

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 6,0–5,8 l/100 km

CO2-utslipp, blandet kjøring: 159–152 g/km

Eff. rente 4,96 % ved lånebehov kr 764 725 o/10 år, etableringsgebyr kr 2.724. Totalt kr 1 380 532.

Andreas Mikkelsen deltar i Audi Sport TT Cup i Tyskland > 05 > 2016 > Audi Norge

Andreas Mikkelsen deltar i Audi Sport TT Cup i Tyskland

1400x438_AS5_D_10062.jpg

Andreas Mikkelsen deltar i Audi Sport TT Cup i Tyskland

I fjor kastet Aksel Lund Svindal glans over Audi Sport TT Cup, og til helgen er det den norske rallystjernen Andreas Mikkelsen som skal kjøre en av gjestebilene i det tyske racingmesterskapet.

Audi Sport TT Cup er Audis rekrutteringsklasse for motorsport, hvor 16 unge førere deltar med hver sin identiske Audi TT med 310 hestekrefter. Løpene går sammen med det tyske DTM-mesterskapet, og i hvert løp stiller også flere gjesteførere til start. Under åpningsløpene på Hockenheim denne helgen er det de to Volkswagen-førerne Andreas Mikkelsen og Scott Speed som skal i aksjon.

Andreas Mikkelsen ligger på en fjerdeplass i Rally-VM med sin Volkswagen Polo WRC etter årets fire første løp, og kan nå bruke løpet i Audi Sport TT Cup som en fin oppladning foran den neste VM-runden i Portugal i juni. Mikkelsen er heller ikke ukjent med baneracing, og har deltatt i både Seven Racing i Norge og VLN i Tyskland tidligere. Scott Speed fra USA er en tidligere Formel 1-fører som nå kjører Global Rallycross Championship med en Volkswagen Beetle.

- Jeg gleder meg og synes det er morsomt med nye utfordringer. Audi TT’n er en ganske annerledes bil enn hva jeg kjører i Rally-VM. Jeg har hatt banetester med litt ulike biler tidligere og forbereder meg så godt jeg kan blant annet ved å se en del kjøring på video, sier Andreas Mikkelsen.

Audi Sport TT Cup ble lansert i 2015, og sammenlagtvinner i fjor ble Jan Kisiel fra Polen. Både han og andremann, danske Nicolaj Møller Madsen, har nå gått videre til GT-racing med en Audi R8. Tredjemann fra i fjor, Dennis Marschall, fortsetter imidlertid i Audi Sport TT Cup og blir sett på som favoritt i årets sesong. I tillegg til Marschall består de andre faste førerne av 15 gutter og jenter mellom 17 og 27 år fra en rekke europeiske land, samt USA og Sør-Afrika.

Alle bilene har en firesylindret 2.0 TFSI-motor med 310 hk, med mulighet for 340 hk i korte forbikjøringsboost. Med en vekt på bare 1.125 kg, et avansert understell og god aerodynamikk sørger dette for gode fartsressurser i bilen.

- Vi synes det er ekstra morsomt med norsk deltakelse i dette mesterskapet. Aksel Lund Svindal fikk prøve seg i fjor gjennom Audis sponsorat av verdenscupen i alpint. Nå synes vi det er hyggelig at vår "konsernkollega" Andreas Mikkelsen fra Volkswagen får prøve seg. Med hans erfaring vil han sikkert gjøre en god innsats. Det vil bli norsk deltakelse i dette mesterskapet også senere i år, men hvem som sitter bak rattet da får vi komme tilbake til senere, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak hemmelighetsfullt.

Lørdagens løp starter klokken 12.10, mens søndagens løp starter 16.20. Begge løpene kan sees direkte på www.audimedia.tv