Nye Audi TT RS Coupé og Audi TT RS Roadster - Spydspissene > 04 > 2016 > Audi Norge

Nye Audi TT RS Coupé og Audi TT RS Roadster - Spydspissene

1400x438_ATTRS_161005.jpg

Nye Audi TT RS Coupé og Audi TT RS Roadster - Spydspissene

Siste generasjon Audi TT Coupé kom på markedet i 2014 og i fjor kom kabrioletversjonen, Audi TT Roadster. Nå kommer spydspissene, med bokstavene RS i modellnavnet og 400 hk under panseret.

Hjertet i de nye Audi TT RS-modellene er den femsylindrede turbomotoren. Med sin særegne klang og tradisjonsrike historie fra tidligere Audi-ikoner, vekker 2.5 TFSI-motoren følelser hver gang den startes opp. Denne motoren har fått utmerkelsen «Engine of the year» 6 år på rad. Nå leverer den også mer krefter enn noen gang tidligere, hele 400 hk. Dreiemomentet på 480 Nm er tilgjengelig fra 1.700 til 5.850 omdreininger per minutt og sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder for coupéen. Kabrioleten følger hakk i hel med 3,9 sekunder i samme i øvelse. Toppfarten stopper på 250 km/t, men kan økes til 280 km/t. quattro firehjulsdrift sørger for maksimalt grep i enhver situasjon og S tronic automatgirkasse sørger for lynraske girskift.

Designen til de nye RS-modellene skiller de også fra sine søsken i TT-familien. De store luftinntakene i støtfangeren foran, singelframe-grillen med quattro-logo, hekkspoileren bak og de to ovale eksosrørene er særegne elementer. RS-modellene har et eget sportsunderstell som er senket 10 mm sammenlignet med de andre TT-modellene. 19 tommers luminiumsfelger er standard. Om ønskelig leveres også felger i 20 tommers størrelse og keramiske bremser foran for enda sportsligere karakter.

Interiøret har også sine spesifikke RS-detaljer, ikke minst gjennom sportsrattet som har klare likheter med rattet i supersportsbilen Audi R8. En rekke knapper på rattet lar føreren operere både bilens ulike intstillinger og infotainmentsystem uten å flytte hendene fra rattet. Bak rattet finner man det heldigitale instrumentpanelet Audi virtual cockpit. Med Audi smartphone interface kan smarttelefoner integreres sømløst i instrumentpanelet gjennom Apple CarPlay og Google Android Auto. Et Bang & Olufsen høyttaler-anlegg sørger for at musikken låter som den skal for de kundene som ønsker det lille ekstra. Sportssetene kles i skinn og alcantara.

LED-lys er standard både foran og bak, men om ønskelig kan TT RS-modellene leveres med matrix LED-hovedlys fremme og en ny innovasjon i baklysene; matrix OLED (organic light-emitting diode). Det organiske OLED-lyset har høy kontrast, kan dimmes trinnløst og gir helt nye muligheter for lysdesign. Audi TT RS Coupé og Audi TT RS Roadster har premiere på bilutstillingen i Beijing og lanseres i Norge til høsten. Prisen er ikke klar.