A8 L
    Pris: fra 1 215 700,00 NOK Mnd.pris fra 8 453,00 NOK (Billån)

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 6,0–5,8 l/100 km

CO2-utslipp, blandet kjøring: 159–152 g/km

Eff. rente 4,96 % ved lånebehov kr 764 725 o/10 år, etableringsgebyr kr 2.724. Totalt kr 1 380 532.

Nye Audi SQ7 TDI: Innovativ kraftpakke > 03 > 2016 > Audi Norge

Nye Audi SQ7 TDI: Innovativ kraftpakke

1400x438_ASQ7_161004.jpg

Nye Audi SQ7 TDI: Innovativ kraftpakke

Med 435 hk og et dreiemoment på 900 Nm, blir nye Audi SQ7 TDI en kraftpakke av en SUV. 4.0 TDI V8-motoren er koblet sammen med en elektrisk kompressor som bidrar til lynrask kraftfordeling: 0-100 km/t gjøres unna på 4,8 sekunder.

Den nye generasjonen av Audi Q7 ble lansert i fjor. I år kommer to nye motorvarianter, begge med elektrisk teknikk under panseret; Først ut er den nye ladbare hybriden Audi Q7 e-tron quattro, hvor en 3.0 TDI V6-motor kombineres med en elektrisk motor. Samlet effekt er 373 hk og den elektriske rekkevidden er inntil 56 km. Deretter kommer nye Audi SQ7 TDI, som benytter elektrisitet på en helt ny måte.

Under panseret i nye Audi SQ7 TDI sitter en redesignet 4.0 TDI V8-motor, som nå også får et elektrisk bidrag. Motoren har to tradisjonelle turboladere som sørger for ekstra krefter gjennom eksostrykket i motoren. Den ene turboladeren bidrar ved lav og moderat belastning, den andre ved høy belastning. Begge disse turboladerne får igjen forsterkning av en helt ny elektrisk drevet kompressor. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og kan dermed brukes til enhver tid. Dette eliminerer det som er kjent som «turbo lag» i tradisjonelle turbomotorer. Kort fortalt, kreftene er tilgjengelig langt raskere. Responstiden til den elektriske kompressoren er på under 250 millisekunder.

For sjåføren merkes den nye teknologien ved at kreftene kommer langt raskere enn i en tradisjonell turbomotor. Dreiemomentet på hele 900 Nm er tilgjengelig fra 1000 til 3250 omdreininger per minutt, og den store SUV’en gjør unna sprinten fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Kreftene fordeles gjennom en tiptronic automatgirkasse og quattro firehjulsdrift sikrer maksimalt grep i alle situasjoner. Til tross for ytelsene, er forbruket til den store SUV’en på lik linje med en tradisjonell V6-motorisering med 0,74 l/mil.

For å sikre tilstrekkelig strømforsyning til den elektriske kompressoren og andre tekniske komponenter, er Audi SQ7 TDI utstyrt med et ekstra elektrosystem som er koblet opp mot et 48 V lithium-ion batteri. 48 V-systemet benyttes også til bilens elektromekaniske demperregulering. Eksempelvis krenger bilen mindre i svinger takket være det nettverksbaserte understellet. En egen omformer forbinder 48 V-systemet med bilens tradisjonelle 12 V-system.

Den nye toppmodellen i Audi Q7-familien har flere designementer som skiller den fra andre Audi Q7-modeller. Spesielt gjenkjennelig er de fire eksoshalene i diffusoren bak. Eksosanlegget gir også fra seg en særegen klang.

Nye Audi SQ7 TDI lanseres til sommeren. Prisen er ikke klar, men modellen vil få utvidet standardutstyr sammenlignet med andre Audi Q7-modeller.