Flere Audi-premierer på bilutstillingen i Genève > 02 > 2016 > Audi Norge

Flere Audi-premierer på bilutstillingen i Genève

1400x438_AS5_D_10062.jpg

Flere Audi-premierer på bilutstillingen i Genève

1. mars åpner den 86. internasjonale bilutstillingen i Genève. Premieren på en rekke nye Audi-modeller er dermed rett rundt hjørnet.

To nye medlemmer i Audi A4-familien:
Siste generasjon Audi A4 ble lansert i fjor høst. I år utvides Audi A4-familien med to nye modeller; nye Audi A4 allroad quattro og nye Audi S4/Audi S4 Avant.

Første generasjon Audi A4 allroad quattro kom på markedet i 2009 og har fått et svært godt fotfeste hos norske kunder. Over 60 prosent av Audi A4-salget de siste årene har vært en Audi A4 allroad quattro. Den nye generasjonen bygger videre på samme oppskrift med høyere bakkeklaring, quattro firehjulsdrift og særegen allroad-design.

Nye Audi A4 allroad quattro kommer på norske veier i juni, forhåndssalget starter nå i mars.Nye Audi S4 og Audi S4 Avant blir de sportsligste versjonene i den nye Audi A4-familien. Under panseret sitter en helt nyutviklet V6 3.0 TFSI-bensinmotor som yter 354 hk. Dreiemomentet på 500 Nm er tilgjengelig allerede fra 1.370 omdreininger (1.370-4.500 o/min) og sørger for en sportslig opplevelse hele veien fra stillestående opp til den sperrede toppfarten på 250 km/t. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,7 sekunder for Audi S4 og 4,9 sekunder for Audi S4 Avant.

quattro firehjulsdrift og tiptronic automatgir er standard på nye Audi S4 og Audi S4 Avant. Det er også blant annet LED hovedlys, S sportsseter i skinn/alcantara, Audi drive select, multifunksjonssportsratt, S sportsunderstell og større bremser.

Sammenlignet med forrige generasjon er effekten økt med 21 hk og 60 Nm, samtidig som forbruket og vekt er redusert. Audi S4 har et forbruk på under 0,74 l/mil, tilsvarende et C02-utslipp på under 170 g/km. Vekten på bilen er redusert med inntil 75 kg. Audi S4 og Audi S4 Avant lanseres til sommeren. Prisen er ikke klar.

Mer SUV fra Audi:
Audi utvider også Q-familien i år. Først ut er plug-in hybriden Audi Q7 e-tron quattro som lanseres for fullt fra sommeren. Forhåndssalget startet allerede i fjor og flere hundre kunder har allerede bestilt sin bil. Prisen på 882.200,- inkluderer blant annet utvidet standardutstyr til 79.000,-. Om kort tid lanserer Audi også en sportslig variant av Audi Q7.

Neste medlem i Audi’s Q-familie blir den nye kompakte SUV’en som avdukes på bilutstillingen i Genève 1. mars. Modellen vil tilbys både med tohjulsdrift og quattro firehjulsdrift. Forhåndssalget starter i løpet av sommeren og bilen kommer på norske veier til høsten. (Mer informasjon om den nye Q-modellen kommer i forbindelse med premieren.)